Dag 11 - Chiloe

8 maart 2019 - Puerto Varas, Chili

Toen we vanochtend de gordijnen open deden zagen we pas dat we pal aan Lago Llanguihue zitten, met eemn aantal prachtige vulkanen op de achtergrond. Echt heel mooi.

Aanvankelijk zouden we om 8:00 worden opgehaald, maar omdat we gisteren pas om 22:30 in het hotel waren en nog moesten eten, hebben we dat een uurtje verschoven. Om 9:00 stonden onze gids Ronaldo en de chauffeur Mario bij het hotel. Zoals zo vaak in deze regio heeft de laatse dagen veel geregend, maar vandaag zou een droge, onbewolkte dag worden. En dat klopte ook, met dien verstande dat het vanochtend behoorlijk koud was (en het maar goed was dat de gids een extra jas voor Guus had meegenomen) en het vanmiddag zo rond de 20 graden was. Gewoon een fantastische dag.

We hebben de ferry genomen om het Chacao kanaal over te steken om zo het eiland Chiloe te bereiken. Een eiland dat eeuwen lang door de Spanjaarden is bezet geweest en een behoorlijk cash cow bleek, omdat alle scheepvaart door het smalle kanaal moest en zij de tol incaseerden. Het eiland is lange tijd redelijk geisoleerd geweest, met een sterke focus op de zee (dus weinig landbouw en veeteelt). Daarnaast is de kerk altijd sterk vertegenwoordigd geweest, getuige de enorme hoevelheid kerken, waarvan deel Unesco erfgoed is.

We hebben Caulin bezocht, waar zeewier wordt gewonnen (nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten zijn). Verder de hoofdstad Castro en de plaatsjes Dolcahue en Ancud. Bijzondere kerken, zoals de kerk van Castro die vanbinnen helemaal van hout was (er branden daar dan ook geen kaarsen). Markten met lokale produkten: leuk!  Verder zijn veel huizen afgewerkt met een soort houten tegels (in verschillende vormen en kleuren) en heeft vooral Castro nog een aantal paalwoningen.

Het was een lange, maar leuke dag die ietwat werd overschaduwd door de onzekerheid over de koffer van Guus, maar die is gelukkig ook weer terecht. Uiteindelijk waren we om 21:00 terug in het hotel. Opfrissen, drankje, eten en snel naar bed. Morgen weer een lange dag; vakantie is hard werken!