Dag 30 - Useful Island en Wilhelmina Bay

27 maart 2019 - Antarctica, Antarctica

Good morning, good morning was vanochtend om 6:45. Ondanks het vroege ontbijt duurde het een tijdje voordat de Zodiacs in het water lagen, omdat er flinke golven waren en veel wind. De geplande landing op Useful Island kon niet plaatsvinden, omdat de sneeuw van vannacht de toch al gladde rotsen onbegaanbaar had gemaakt. Als alternatief zijn we met de Zodiacs rond het eiland gevaren. De naam Useful Island stamt nog uit de tijd van de walvisvaart, omdat vanaf dit eiland de walvissen konden worden gespot en de harpoenen naar de walvissen konden worden gestuurd.

De zee was vanochtend onrustig en er stond een venijnige wind. We hebben weer de nodige pinguïns, robben en vogels gezien in een zoals we inmiddels gewend zijn, mooie omgeving. Maar na twee uur op het water had iedereen het koud en gingen we terug naar de Ortelius. Op ons lichaam hebben we het eigenlijk nooit koud, maar op een gegeven moment worden je voeten en/of handen en/of hoofd koud en dan is niet langer comfortabel.

Na de lunch vaarden we de Wilhelmina Bay in dat bekend staat om zijn overvloed aan walvissen. Rond Foyn Harbour en Enterprise Island zijn we weer in de Zodiacs gegaan met maar 1 doel: walvissen spotten. Toen de “jacht” begon was de zee zo vlak als een spiegel met was drijvend ijs en er stond geen wind. Al snel zagen we een aantal bultruggen en de rest van de middag zijn we omcirkeld geweest door walvissen, soms wat verder weg, maar soms zo dichtbij dat je gewoon schrok als ze met een wouch ademend op een paar meter van de boot opdoken. Fantastisch! En wat is ons bootje dan klein in vergelijking met deze enorme dieren.

Na een paar uur tussen de walvissen te hebben gedobberd zijn we nog naar een baai gegaan, waar het wrak van een walvisverwerker lag dat daar in 1915 was gestrand.  Wij zelf overigens ook bijna, omdat de baai behoorlijk ondiep was en onze Zodiac boven op een enorme steen was komen te liggen en daar even niet vanaf wilde. Door een grote golf werden we weer vlot getrokken. Als bonus hebben we ook nog een leopard seal gezien. Gaaf.

Inmiddels was er wind opgestoken en was de zee behoorlijk ruw geworden. Het laatste stuk terug naar de boot was hobbelig en de overstap van de Zodiac aan boord van de Ortelius een flinke uitdaging. De crew is echter zeer ervaren en helpen goed. Veiligheid voor alles.

We waren pas tegen 18:30 terug aan boord en in de behaaglijke warmte binnen, voel je pas goed hoe koud je eigenlijk bent. Terug in de hut ben je dan eerst 10 minuten bezig om je zwemvest, je verschillende lagen kleding en laarzen uit te trekken. Na een warme douche kom je weer helemaal bij en is het meestal meteen tijd voor het diner. Ondanks dat we de hele dag alleen maar in een bootje zitten zijn we ‘s avonds best moe, waarschijnlijk van de vele indrukken van dit bijzondere landschap en de zee, de enorme dieren en de frisse (koude) buitenlucht. Nog even een beetje lezen of filmpje kijken en dan met de kippen op stok.

1. W.Visser-Henderson:
    4 april 2019
    Wat een prachtige foto's en wat moet dat voor jullie een geweldige belevenis zijn.