Dag 29 - Pleaneau Island en Vernadsky Base

26 maart 2019 - Antarctica, Antarctica

Het ontbijt was vanochtend om 7:30. Rond 9:00 lagen de Zodiacs in het water voor een cruise rond Pleaneau Island of wel “the iceberg graveyard”. Het begon mistig, maar halverwege liet de zon zich voorzichtig zien. Het is werkelijk overweldigend om in zo’n klein bootje tussen het drijfijs en de ijsschotsen door te varen. Op enig moment werd de motor stilgezet om de absolute stilte te ervaren. Met de Zodiacs kom je ook dicht bij de dieren, geweldig gewoon. We hebben alle soorten zeehonden gezien, inclusief de leopard seal (de enige soort die pinguïns eet) zowel luierend op een ijsschots als spelend in het water.  Wat ook super leuk is de groepjes pinguïns in het water die in en uit het water springen. Maar het absolute hoogtepunt van de ochtend waren twee bultruggen die we een tijdje hebben gevolgd nadat die 10 meter naast ons bootje in een keer aan de oppervlakte kwamen. Kippenvel!

Na lunch aan boord hebben we vanmiddag Vernadsky Base bezocht, een oud Brits research unit dat nu door de Ukraine wordt gebruikt. Omdat de basis niet heel groot was konden we niet allemaal tegelijk op de basis. Wij hadden een beetje de pech als laatste te gaan. Daardoor was de Zodiac cruise te lang (en het werd ook erg koud) en het bezoek aan de basis te kort. Dat kwam ook omdat het weer omsloeg met sneeuw en een opstekende wind. Desalniettemin een indruk gekregen van hoe dat eruit ziet. Ik had daar eigenlijk een high tech iets verwacht, maar het was erg jaren 80/90. Het heeft in ieder geval een bijzondere stempel in het paspoort opgeleverd.

Na de debrief en de plannen voor morgen, weer lekker gegeten. Voor een expeditieschip is service uitstekend en het eten lekker en gevarieerd. Allemaal prima. Het schiet al weer aardig op. Nog twee dagen voor activiteiten en dan wacht de Drake alweer. Time flies.

1. Karin:
    27 maart 2019
    Wat een beleving allemaal.