Dag 27/28 - Stonington Island en Marguerite Bay

25 maart 2019 - Antarctica, Antarctica

De storm viel uiteindelijk reuze mee. Op zondag was het ontbijt al om 6:45 uur vanwege de beoogde vroege landing. Uiteindelijk gingen we pas om 8:30 van boord, dus dat ontbijt had best wat later gekund. Om aan land te komen moesten we na een smal kiezelstrand een flinke ijsmassa op. de crew had een mooi trapje in het ijs gehouwen, dus dat viel mee. Stonington Island had in de jaren 40 zowel een Britse basis als een Amerikaanse. Op dit eiland hebben in 1947 de eerste 2 vrouwen overwinterd. Het eiland was niet zo groot, maar met een mooi pak sneeuw leuk om rond te lopen en de verschillende uitzichten te te bekijken. Aan de ene kant van het eiland met lichte bewolking en een mooi kruiend ijs tussen het eiland en de gletsjer op het vaste land. Aan de andere kant zware wolken.

In de middag zijn we verder naar het Zuiden gevaren in de hoop keizerpinguins te vinden. Helaas zat het weer niet mee. De zee werd steeds ruwer en de geplande landing kon die middag ook niet doorgaan. Gisternavond werd de zee steeds wilder en werden er weer mensen zeeziek. Ook ik moest weer aan de pillen. Guus had natuurlijk weer nergens last van.

Vannacht heeft het echt gespookt. Het schip ging werkelijk alle kanten op en ook wij lagen te rollen in ons bed. Daarbij maakte de boot af en toe flinke klappen en hoorden we het ijs onheilspellend langs de boot schuren. Dat was geen pretje.

Inmiddels zijn we weer in Noordelijke richting gevaren. Het slechte weer heeft ook de hele ochtend nog geduurd. In de loop van de middag kwamen we in rustiger water eb hebben we weer een landing kunnen mkaen op een groepje eilanden. Omdat de eilanden niet zo groot waren was de helft verdeeld over 3 eilanden en de andere helft vaarde rustig in de Zodiac tussen de ijsbergen en schotsen met pinguins, vogels en zeehonden. Erg leuk.

Terug aan boord deze keer geen diner in het restaurant, maar een barbecue aan dek. Hoe uniek is dat: bij een temperatuur van rond de 0 graden een BBQ op Antartica. Hoe bijzonder is dat. De sfeer zat er goed in en het was super gezellig. De dag op wilde zee was al weer snel vergeten en zo hebben we toch weer gewoon een topdag gehad.

1. Wim de Wit:
    28 maart 2019
    Het ziet er allemaal prachtig uit (zagen laatst een docu uit die omgeving van Floortje Dessing). Ik begrijp nu ook hoe graag mensen daar wel eens naar toe willen. IK ben nog niet zo ver. Ik zoek nog liever ff de zon op. In elk geval veel plezier en tot ziens.
    Wim