Dag 26 - Horseshoe Island

23 maart 2019 - Antarctica, Antarctica

Toen we vanochtend opstonden konden we genieten van een prachtige zonsopkomst. De lucht kleurde paars, roze, oranje. Prachtig!

Om in Horseshoe Island te komen moest de Zodiac tussen de drijvende ijsbergen door laveren. Weer heel bijzonder. Foto’s maken in de Zodiac is nagenoeg onmogelijk. Zittend op de rand van het bootje moet je je tenminste met 1 hand vasthouden (en wanneer het wild is met 2), het hobbelt alle kanten op en het water slaat soms behoorlijk over de rand. Niet goed voor de camera.

De landing was relatief makkelijk en aan land werden we begroet door spelende zeehonden. Op deze landingssite bevindt zich de voormalige Britse basis Y.  Het verlaten onderzoekstation stamt nog uit de jaren 50 en is nu een klein museum, uitgerust alsof het nog in gebruik is. Ongelofelijk hoe mensen hierin konden overwinteren. Voorts kon je een wandeling maken naar een prachtig uitkijkpunt over de baai, en dat was met de prachtige zon op dat moment, weer adembenemend. Het was wel een geglibber over de met sneeuw bedekte rotsen en Guus geloofde het na de eerste valpartij wel. Ik ben wel naar de top gegaan en net als de meeste mensen ben ik ook wel uitgegleden, maar wonder boven wonder heeft niemand serieuze schade aan de glijpartijen over gehouden.

De geplande middag landing ging niet door vanwege de harde wind, een voorteken van de op handen zijnde storm. Later is op een beschutte plek toch een landingssite gevonden. Het was toen al laat in de middag, ruwe zee en zwaar bewolkt. Deze landing hebben we maar even gelaten voor wat het was. Dirkjan is wel gegaan. Een groep van een ongeveer 30 mensen hebben zelfs een kort duik in het water gewaagd. Wij hadden al een diep respect voor de groep van 16 duikers die dagelijks een duik maken in dit ijskoude water, maar die hebben in ieder geval nog wetsuits aan.

Met de super landing van vanochtend en een rustige middag aan boord, weer een heerlijke dag. Vannacht gaat de boot voor anker op een beschutte plek, omdat het gaat stormen. Het schommelt al aardig. Hopen dat het meevalt.