Dag 27 - Tokio - Amsterdam

13 april 2023 - Tokyo, Japan

Wij zitten op luchthaven Narita en zijn ingecheckt voor de KL0864 terug naar huis. De autorit verliep soepel en de formaliteiten waren razendsnel doorlopen. Hoe anders was dat toen we Japan bijna 4 weken geleden binnen kwamen. Op de heenweg heeft de piloot al aangekondigd dat we via Alaska terugvliegen. Een echt rondje om de wereld dus. Met een beetje geluk zijn we op tijd thuis voor Feyenoord - AS Roma. Het blijft een raar idee: ontbijt in Tokio en vanavond gewoon thuis eten.

We hebben in de afgelopen weken twee van de vier hoofdeilanden per vliegtuig, auto, metro en snelle (en minder snelle) treinen doorgereisd.  We hebben Japan leren kennen in de bekwame handen van 5 fantastische gidsen en vele goede chauffeurs, ondersteund door de lokale agent die niets aan het toeval overliet. Onze hotels waren allemaal prima, variërend van grote internationale ketens, authentieke ryokans, super luxe in Kyoto en Japanse hotels. We hebben talloze shrines, tempels, kastelen, (vredes)monumenten en tuinen bezocht, een traditionele thee ceremonie beleefd en prachtige overdadig bloeiende kersenbloesem gezien. En ook (miljoenen)steden, (heilige) bergen, geothermische activiteit en traditionele dorpen bezocht. We zijn wegwijs gemaakt in de Japanse keuken van eenvoudige ramen of soba, de Japanse pannenkoek, traditionele diners met vele zeer gevarieerde gerechten, sushi, teppanyaki en we hebben van alles gegeten wat we niet konden herkennen (wat een feestje voor mensen die alles lusten). We hebben veel geleerd van de do’s en don’ts van de Japanse omgangsvormen en tafelmanieren en hebben Japan leren kennen als een schoon, veilig en zeer goed georganiseerd land. Eigenlijk moet ik niet proberen deze reis in een paar zinnen samen te vatten, dus ik stop er dan ook maar mee. Het was gewoon een fantastische reis en super om dit na 3 jaar weer te kunnen doen.

We hebben lang naar deze reis uitgekeken en hebben hopelijk ook nog lang op op deze reis terug te kijken. Footprints disappear, memories last a lifetime.

Sayonara!

PS: kleine rectificatie

Hoewel het inderdaad de intentie was om via Alaska terug te vliegen, kon dat uiteindelijk vanwege vulkaanactiviteit ergens op de route niet doorgaan en dus werd via China (terug naar het westen) gevlogen.  De vlucht duurde, mede dankzij de sterke tegenwind 15 uur en 10 minuten. Allemachtig, wat was dat lang. Maar goed, we zijn thuis. Feyenoord niet meer gehaald, maar de uitslag is prima.

1. Lidwien:
    13 april 2023
    Goede terugreis Margret en Guus en bedankt voor het meereizen in jullie schitterende verslag en mooie foto’s 😘😘
  2. Barbara Roeters:
    13 april 2023
    Goede terugreis. Het was leuk om jullie avonturen en updates over Japan te lezen tijdens de reis. Ik spreek je snel.
  3. Jolanda:
    13 april 2023
    Welkom thuis! Dank voor het delen van jullie avonturen. Waren erg leuk om te lezen!
  4. Dennis:
    13 april 2023
    Heel leuk om te lezen, goede terugreis en tot volgende week op kantoor?
  5. Nel:
    13 april 2023
    Goede terugreis Margret en Guus . Mooie foto's en verhalen over jullie belevenissen in Japan .
    Vond het leuk om mee te lezen.
  6. Mieke en Peter de Koning:
    13 april 2023
    Margret en Guus,rust maar lekker uit tijdens de terugreis. Bekijk nog eens de foto’s. Daar hebben wij ook met plezier naar gekeken. Binnenkort tot ziens!
  7. Wcp Aalderink:
    14 april 2023
    Fijn dat de terugreis voorspoedig is verlopen. We hebben op afstand mee kunnen genieten van jullie mooie reis. Lekker nagenieten en op naar de volgende reis? 😉