Dag 25 - Tokio

11 april 2023 - Tokyo, Japan

Vandaag een dagje Tokio met de metro. Om 9:00 pakten we nog net het laatste restje ochtendspits mee. De. metro zat vol met in blauw, zwart en grijze pakken gehulde dames en heren op weg naar kantoor. Overigens dragen de mannen hier nog steeds een stropdas, iets dat in Nederland steedS minder wordt. Zoals gisteren al gezegd, het openbaar vervoer is goedkoop; voor 600 yen (EUR 4,20) koop je een dagkaart en kun je onbeperkt met de metro. Geen geld! Wat opvalt is dat iedereen weliswaar op zijn telefoon zit te kijken, maar dat er geen irritante geluiden, harde muziek of gesprekken zijn. Dat is ‘not done’  en iedereen lijkt zich we ook aan te houden. Wat ook opvalt is dat, hoewel normaal gesproken erg beleefd, er niemand opstaat voor een ouder persoon. Dat is dan weer jammer.

Als eerste zijn we op de Tsukijl vismarkt geweest. Ooit de grootste vismarkt van de wereld, maar na de splitsing van de groothandel en de detailhandel resteert een markt waar weliswaar lokaal de inkopen worden gedaan, maar wat meer en meer een toeristische trekpleister is en dus super druk.

Het contrast met de Hamarikuya garden kon haast niet groter zijn. Deze nog in de tijd van de shoguns aangelegde tuin met theehuizen vormt een oase van rust in deze drukke stad en het mooi om te zien hier het oude en nieuwe Japan rondom dit park samenkomen. Overigens nog geleerd dat er een verschil is tussen een park en een tuin. In een park mag je bijvoorbeeld joggen; in een tuin mag dat niet. We hebben een heerlijke matcha thee gehad, de traditionele bittere groene thee; inmiddels weten we dat he de zoetigheid die erbij wordt geserveerd eerst moet eten en daarna is de thee niet meer zo bitter.

Vervolgens een flink stuk met de metro naar de wijk Asuko, waar we eerst hebben geluncht. Het hart van deze week is de Senso-Ji tempel. De legende is dat 2 vissers in 628 een boeddha beeld uit de Sumidagwa rivier hebben gevist en daarna de tempel hebben gebouwd. De tempel is echter na de oorlog grotendeels (en noodzakelijkerwijs) herbouwd. De tempel is zeer welvarend en is ook mooi onderhouden. De shopwijk Ginza hebben we maar laten zitten en in het hotel hebben we met een biertje even lekker op het terras gezeten (zie je nauwelijks in Japan).

Morgen voor de laatste keer op pad en dan keren wij huiswaarts.

1. Dennis:
    11 april 2023
    Het weer is nu je nu beter gezind!
  2. Jolanda:
    11 april 2023
    Alvast dank voor de leuke reisverslagen die ik mocht ontvangen. Geniet van jullie laatste dag Japan morgen en safe travels home!
  3. Ingrid:
    11 april 2023
    Leuk verslag weer en mooie foto’s! Dank jullie wel dat we mee mochten genieten! 😉 Geniet van jullie laatste “Japan-uurtjes” en alvast een veilige en soepele terugreis gewenst! 🙏🏻🍀