Dag 23 - Hakone

9 april 2023 - Hakone-machi, Japan

We hoefden vanochtend geen eieren te zoeken, die werden gewoon aan tafel gebracht. Pasen is uiteraard geen feestdag in Japan. Desalniettemin: vrolijk Pasen. We hadden vandaag geen programma en eerlijk gezegd had ik me er ook niet zo goed op voorbereid. Vanuit het hotel hebben we de shuttlebus naar Gora genomen, met name om het restaurant waar we vanavond gaan eten te zoeken. Gora is niet groot, maar er is werkelijk geen vlak stukje weg te bekennen.

Bij de lokale toeristeninformatie wat info op gehaald en daarna op zoek naar het restaurant. Dat was na een steile klim snel gevonden. Vervolgens hebben we de tandradbaan (Hakone Tozan Cable Car) genomen. Deze is in 1921 aangelegd en brengt je in 10 minuten naar het 1,2 kilometer verderop gelegen Sounzan station. Je zou het sneller kunnen lopen, ware het niet dat het 200 meter stijgt.

In Sounzan kun je dan weer overstappen op de Hakone Ropeway, een kabelbaan. Sounzan ligt op ligt 750 meter en de kabelbaan heeft 3 stops. Het was nog even een gedoe om een kaartje te kopen maar dat is uiteindelijk gelukt. De eerste stop was Owakudani station op 1.044 meter. Owakudani betekent ‘vallei van het grote koken’. De vallei bestaat uit rotsen, kraters en bubbelende modder; het stoom ontsnapt uit spleten en zwaveldampen rijzen op uit de gasbronnen. Hier kun je een kuro-tamago ei kopen die gekookt is de vulkanische modder, zwart is en naar zwavel smaakt. Je leeft er wel 7 jaar langer door. Toch maar niet gedaan. Aan de andere kant heb je een prachtig uitzicht op Mount Fuji, vandaag vol in de zon tegen een staal blauwe lucht. Vandaag was Fuji niet foetsie achter de wolken. Wat een cadeautje.

Na weer de nodige foto’s hebben we de volgende kabelbaan genomen naar Ubako (zijn we niet uitgestapt) en Togendai dat aan Lake Aishi ligt (op zo’n 741 meter hoogte). We hebben even een stukje langs het meer gewandeld om vervolgens de kabelbanen en het treintje terug naar Gora te nemen. Al met al super leuk en genoten van de mooie natuur en het heerlijke weer (overigens wel fris, maar lekker in de zon).

Vanavond, op advies van onze lokale agent, gegeten bij een lokaal restaurant Nobu. Het hotel was zo vriendelijk om ons er naar toe te brengen. Het eten was werkelijk heerlijk. Een soort Bennie Hana’s, maar dan van uitzonderlijke kwaliteit en uitermate smakelijk. Echt weer een super ervaring. Wat mooi dat we dit allemaal zo mogen meemaken. Een mooie afsluiting van ons verblijf in Hakone. Morgen verkassen we naar Tokio voor de laatste halte van deze fantastische reis.

1. Rob Mendes da Costa:
    9 april 2023
    Mooie foto's ik ben jaloers