Dag 22/23 - Drake passage

20 maart 2019 - Antarctica, Antarctica

Na het verlaten van het Beagle kanaal zijn we de afgelopen twee dagen de beruchte Drake passage overgestoken. Berucht omdat hier verschillende stromen samenkomen en de golven vrij spel hebben, omdat er geen land is om de golven te breken. Dat betekent dat er meters hoge golven kunnen ontstaan. Wij hebben echter geluk gehad. De hoogste golf gisteren was maar 3 meter en vandaag hebben we dat niet eens gehaald. Desalniettemin was het halve schip zeeziek en het is ook niet erg geruststellend dat tussen de relingen in de gang om de meter een kotszak klaar staat. Guus heeft natuurlijk weer nergens last van gehad en ook ik heb het, gewapend met pillen, boven wonderlijk goed gedaan. Je moet er niet aan denken dat die golven 6 meter hoog (en veel hoger nog) zijn wat ook heel gebruikelijk is.

Doordat we alleen maar varen hebben we twee rustige luie dagen gehad, bestaande uit slapen, lezen, tv kijken, een lezing bijwonen, een aantal verplichte briefings en 3 keer per dag uitstekend eten. Af en toe hebben we ons even aan dek en in de stuurhut gewaagd (waar je vrij binnen mag lopen), maar er was nog niet veel anders te zien dan de eindeloze zee.

Aan het einde van de dag is er een briefing over wat er die dag is gebeurd en soms was toelichting over het een of ander en wordt vooruitgeblikt naar het programma van volgende dag. Morgen gaat het echte werk beginnen en zetten we voor de eerste keer voet aan wal.

1. Wim de Wit:
    28 maart 2019
    Niet slecht. Jullie worden ooit nog eens echte zeelui ;-)