Dag 24 - Cuverville Island and Neko Harbour

21 maart 2019 - Antarctica, Antarctica

Foto’s: het is op dit moment onmogelijk om foto’s te uploaden op het blog en dat is ontzettend jammer, want die zijn nu juist zo leuk.

De ochtend begon vroeg. Steevast worden we gewekt met “good morning, good morning, it’s another glorius day in the Antartic”. Na het ontbijt hadden we de verplichte briefing over de Zodiacs, de kleine bootjes waarmee we aan land gaan.

Aan een landing gaat een heel ritueel vooraf. Het begint met aankleden. Je mag niet in een Zodiac wanneer je kleding niet waterdicht is. De grote vraag is steevast: wat doe je er onder aan. De temperatuur was rond de 0 graden, maar met een beetje wind kan het zo 10 graden kouder zijn. Daarnaast moet je rubberen laarzen aan die je van het schip ontvangt en een speciaal zwemvest. Eenmaal aangekleed moet je uitchecken van het schip. Vervolgens moet je door een desinfectie bad lopen en je laarzen borstelen en dan gaan er 10 mensen tegelijk met de Zodiac aan land. In de middag lagen we in een baai en was het water zo vlak als een spiegel. In de ochtend ging het door de golven alle kanten op. Eenmaal aan land heb je een natte landing. Dat betekent dat de Zodiac met de punt het land op schuift en dat je er vervolgens aan de zijkant in het water vanaf moet glijden. Best spannend allemaal. En terug wordt het hele ritueel in omgekeerde volgorde afgewerkt.

De ochtendlanding was op Cuverville Island in het Errera kanaal waar een grote kolonie van ezels pinguïns zit. De regel is om 5 meter afstand van de dieren te houden, maar de dieren kennen die regel niet en komen vaak juist naar de mensen toe. Super leuk. De omgeving is natuurlijk ook zeer indrukwekkend.

Na de ochtendlanding, terwijl wij lekker lunchen, verplaatst het schip zich naar de volgende landingssite. Na de lunch konden we heerlijk aan dek genieten van de omgeving met drijvende ijsschotsen in alle soorten en maten, zwemmende en springende pinguïns, wat kleine walvissen en zeehonden die lekker op een ijsschots lagen te soezen. Indrukwekkend.

De tweede landing was in Neko Harbour aan de voet van een gletsjer waar ook weer een kolonie ezels pinguïns zat. De omgeving, de pinguïns, de vogels, het is allemaal indrukwekkend. Vandaag zijn we geland op het 7e continent en hebben nu alle continenten aangedaan. Check! Terug aan boord was het tijd voor de dagelijkse debrief en het diner. Het was een absolute topdag.