Dag 4 - Van Santiago naar El Quisco

1 maart 2019 - El Quisco, Chili

We hebben Santiago achter ons gelaten en zijn richting de kust gereden. Ongeveer halverwege zijn we gestopt in het stadje Pomaire. Van nature een rustig stadje dat bekend staat om zijn pottenbakkerijen. Het toerisme heeft ook zijn weg naar dit deel van de wereld gevonden en in de zomervakantie (net afgelopen) en de weekenden wordt het dorp overspoeld door toeristen en is het hele dorp een aaneenschakeling van kleine winkeltjes. Op het moment dat wij er waren, net voor het weekend, was het relatief rustig.

Als lunch hebben we het traditionele “Pastel de choclo” gegeten. Een stoofpotje in een kleien pot van gehakt, kip, uien, ei en ongetwijfeld nog veel meer. Wat het bijzonder maakte was dat er een dikke laag (zoete!) mais overheen lag. Bijzondere en lekkere combinatie.

Op weg naar de kust voelde je (de airco in Beto’s 30 jaar oude Ford Taurus deed het niet) dat het steeds koeler werd van de 31 graden in Santiago naar een aangename 20 graden. We zijn gestopt in San Antonio, een havenstad in opkomst, waar de grote vrachtschepen en de visserschepen samen komen. De vissersmarkt trekt zowel zeeleeuwen, meeuwen en pelikanen aan en we hebben een echte zeeslag gezien toen een van de vishandelaren zijn visafval in de zee gooide.

Na San Antonio zijn we langs de kust naar het huis van Karin en Beto in El Quisco gereden. Het huis ligt eigenlijk net tussen 2 dorpen in, dus de plaatsaanduiding is of El Quisco, of Isla Negra of wordt aangeduid met het strand vlak bij hun huis Punta de Tralca.

Het huis dat zij een aantal jaren geleden hebben gekocht heeft een aantal “ cabanja’s” die toeristen kunnen huren. “Onze” cabanja heeft 2 slaapkamers, een badkamer en een kleine woonkamer met een keukentje. Karin en Beto hebben deze leuk opgeknapt en zonder te adverteren zijn de cabanja’s in het hoog seizoen altijd vol. In de avond zijn we een groep vrienden van Karin en Beto gaan groeten. Een super gezellige babelonische spraakverwarring waar werd gecommuniceerd in Spaans, Engels, Nederlands en gebarentaal. Super vriendelijke mensen, zeer gastvrij en leuk om te zien hoe mensen aan deze kant van de wereld leven.

1. Ria:
    2 maart 2019
    Dat klinkt weer heel gezellig
    Groeten aan karin en beto
    Wij hebben na een heerlijke 5 dagen zeilen tussen san blas eilandjes nog 1 dag panama om morgen ochtend weer naar cur te vertrekken
    Xx