Dag 9 - Paaseiland

6 maart 2019 - Paaseiland, Chili

Ook vandaag weer met Juan op stap. Gisteren hebben we het Oosten en Noorden van het eiland verkend; vandaag het Zuiden, midden en Westen. Op de Zuidpunt van het eiland ligt de vulkaan Ranu Kau en op de punt ligt het gerestaureerde dorp Orongo uit de tijd van de Vogelman (de leider van het volk was degene die ieder jaar opnieuw als eerste het ei van een bepaalde vogel vond op een klein eilandje voor de kust van Paaseiland).

Na de site van Vinapur hebben we nog even door het dorp (Hanga Roa) gelopen en vervolgens ergens gelunched. Ook de middag weer verschillende sites bezocht (onder meer Ahu Akivi en Tahai), de lavagrotten van Ahu Tepeu en het kleine museum met het enige bewaarde originelenook van de moai.

Juan, die een voorliefde had voor onbegaanbare paden en bij elke uitleg zei: “ de officiele versie is...., maar ik denk....” en dan kwam er een alternatieve theorie. Al met al heeft hij ons in 2 dagen het eiland laten zien, maar (als zoon van een generaal uit het Pinochet regieme) ook een andere kijk op zaken gegeven. Interessant om te horen dat er zoals zo vaak twee kanten aan een verhaal zitten.

Ons bezoek aan Paaseiland loopt op z’n einde. Morgen vliegen we weer.