Dag 8 - Paaseiland

5 maart 2019 - Paaseiland, Chili

Om 9:00 werden we door onze gids Juan Soler opgehaald, voor een lange dag langs een deel van de hoogtepunten van Paaseiland. De mystiek van het eiland draait om de moai, de ongeveer 1.000 beelden die verspreid over het eiland in goede of minder goede staat, rechtop staand, al dan niet met pukao (hoedje) of gevallen gezamenlijk Unesco erfgoed zijn. Men denkt dat de oorspronkelijke bevolking Polynesisch is en dat zij onder leiding van hun stamhoofd (Hotu Matua) op het meest geisoleerde eiland ter wereld terecht is gekomen en deze beelden oprichtten als de belichaming van de geest van een overleden geliefde.

🗿🗿🗿🗿🗿🗿

Achtereenvolgens bezochten we archelogische vindplaats van een dorp Akahanga met de specifieke boothuizen (huizen in de vorm van een omgekeerde kano). Daarna Rano Rakura (beter bekend als de fabriek) waar de moai uit de rotsen werden gehouwen en tenslotte Tongariki met een mooie rij van 15 moai.

Na de lunch een andere archeologische plaats Te Pito Kura, met een grote ovalen kei waar magische krachten uit zouden stromen. Een stukje verderop is de natuurlijke haven waar de eerste westerling, de Nederlander Jacob Roggeveen met Pasen in 1722 voet aan land heeft gezet en het eiland haar huidige naam heeft gegeven (voorheen Rapa Nui). Op het einde van de dag zijn we nog op het strand van Anakena geweest waar Hotu Matua aan land zou zijn gekomen.

Rond 17:00 waren we terug in het hotel, roodverbrand (want de zon scheen volop) na een volle maar super leuke dag. De rest van de middag rustig aangedaan en ’s avonds weer genoten van een prachtige zonsondergang en een lekker hapje en drankje in het hotel.