Dag 24 - 25 van Corinto Nicaragua via Puerto Quetzal Guatamala naar Huatulco Mexico

29 december 2018 - Huatulco, Mexico

Gisterenmorgen moesten we vroeg op om de Maya stad van Tikal te bezoeken. Puerto Quetzal (de haven van San Jose) ligt aan de Pacific en de Maya stad ligt in het Noorden van Guatamala tegen de grens met Mexico. Om daar te komen moesten vanuit de haven een korte busrit naar een militaire luchtbasis waar een chartervlucht klaar stond. Dat is relaxed reizen! Geen paspoort controle, geen security check, maar hup vanuit de bus, vliegtuig in, deur dicht en vertrekken. De vlucht duurde een uurtje met een prachtig uitzicht op de vele (actieve) vulkanen van Guatamala. In Flores stond het volgende busje ons op te wachten voor een rit van ruim een uur naar het nationale park Tikal.

De oude ooit zeer welvarende stad is ergens in het jaar 980 door de Maya’s verlaten na een periode van 30 jaar droogte. De jungle heeft vervolgens de stad weer in bezit genomen en pas in de jaren 50/60 bij toeval ontdekt door de winning van gom uit de bomen. Het terrein is gigantisch groot en slecht een fractie is terugveroverd van de jungle. Voor het deel dat is vrijgemaakt is 300 man nodig om de jungle weg te houden. Het was al weer 25 jaar geleden dat we de maya cultuur in Mexico hebben ervaren en het blijft indrukwekken wat zij op het gebied van astronomie, wiskunde, maar ook landbouw en geneeskunde wisten. De terugreis verliep even soepel als de heenreis (zelfs met een security check light). Al met al zeer indrukwekkend en de reis meer dan waard.

Inmiddels zijn in Huatulco in Mexico, een klein strandplaatsje waar net naar de lunch aan zijn gekomen. We hadden vandaag geen tour geboekt en zijn even het stadje ingelopen. Naast de cruise toeristen was het ook super druk met de lokale bevolking die aan zee wat verkoeling zocht (want het is wel ontzettend warm en vochtig). Dat gaf een gezelllige drukte met volle terassen en veel muziek. Verder niet veel gedaan maar lekker genoten van het buiten zijn.

1. Machiel:
    30 december 2018
    Het klinkt weer als een fantastische reis! Geniet er nog even van!!!
  2. Karin:
    30 december 2018
    ziet er allemaal erg leuk uit.
  3. Lidwien:
    31 december 2018
    Ziet er weer prachtig uit.
    Fijne jaarwisseling . Lijkt me heel apart aan boord .😊👍