Dag 7 - Napels

20 juli 2019 - Napels, Italië

Vandaag moesten we vroeg vertrekken voor wat achteraf een superdag bleek. We hadden maar een groepje van 10 mensen en dat maakt een excursie meteen al een stuk aangenamer. Vanuit de haven van Napels vertrokken we richting de Amalfi kust. In het begin was het redelijk druk op weg, omdat de Napolitanen op zaterdag de stranden opzoeken. Vanaf Sorrento, toen we de berg overstaken naar de andere kant van het schiereiland werd het rustiger.

Onze eerste stop was het pittoreske Positano aan de baai van Salerno. De weg er naar toe was werkelijk adembenemend. Positano zelf is een leuk badplaatsje dat tegen de kliffen op is gebouwd, waardoor het lijkt of de huizen boven op elkaar zijn gestapeld. De nauwe straatjes zijn door pergola’s met prachtige bloemen afgeschermd voor de zon. De winkeltjes stallen hun kleurrijke spullen uit. Echt super leuk.

Daarna dezelfde weg en weer genietend terug naar Sorrento. Ook een gezellige oude stad, met een een kerk met prachtige glas in lood ramen. Ook Sorrento ligt hoog op een klif en vanaf onze lunch lokatie hadden we een prachtig uitzicht over de baai van Napels met de Vesuvius op de achtergrond.

Na de lunch naar Pompeii, dat al een tijdje op onze bucketlist stond. En terecht. We hebben zo in de loop der jaren de nodige Romeinse bouwwerken mogen aanschouwen, maar een hele stad. Indrukwekkend. Waar Napels nauwelijks hinder heeft ondervonden van de grote uitbarsting van 79 NC, is Pompeii helemaal bedolven onder de as van de vulkaan. De stad is jaren bedolven geweest, totdat boeren per ongeluk op wat restanten stuitte. Wat is blootgelegd is een stad dat het alledaagse leven van het begin van de jaartelling vertelt aan de hand van de 200 restaurants, 28 bordelen, de vele winkels en woningen, de tempels, badhuizen en het centrale plein. Er woonde naar schatting 20.000 mensen toen de stad volledig werd overvallen door de asregen. Een drama voor die mensen natuurlijk, maar gaaf om te zien.

Van Napels zelf hebben we helaas, niets gezien, maar je moet nou eenmaal keuzes maken en wij vonden dat we goed hadden gekozen. Inmiddels varen we alweer en volgen we de Italiaanse kust naar het Noorden.

1. Karin:
    20 juli 2019
    Wat zijn er toch prachtige plekken op de wereld.
  2. Marit van Bergen:
    21 juli 2019
    Leuk Margret, gaaf om daar te zijn geweest. Geniet van je reis, hartelijke groet, Marit
  3. Petra:
    25 juli 2019
    Thnx voor de tips! Ik ga eind september naar Napels
  4. Margret Henderson:
    25 juli 2019
    Daar ga je zeker van genieten. Was echt heel leuk!