Dag 8 - Civitavecchia (Rome)

21 juli 2019 - Rome, Italië

Civitavecchia is de haven van Rome, maar ligt 70 kilometer ten Noorden van Rome. Zoals bekend leiden uiteindelijk alle wegen naar Rome en hebben wij gekozen voor de gemakkelijke weg: met een bus rechtstreeks van de gangway naar het St. Pieterplein. Omdat het St. Pieterplein het hart van Vaticaanstad is, hebben we vandaag 2 landen voor de prijs van 1.

Rondom het St. Pieterplein was veel bewaking en was een deel afgezet, vanwege een terreurdreiging. Ook op andere plekken met veel toeristen waren stukken afgezet voor het verkeer. De dreiging viel kennelijk wel mee, want einde van de dag was alles weer als vanouds. Voordeel was wel dat we een prima plaatje van de basiliek konden schieten, zonder miljoenen toeristen in beeld. Elk nadeel hep zen voordeel.....

Omdat we al meerdere keren in Rome zijn geweest (inclusief de bekende rondleidingen) hebben we verder niets geboekt en zijn we gewoon lekker gaan wandelen. Eerst een heel stuk langs de Tiber, via Circus Maximus naar het Colosseum, langs het Forum Romanum en het Monumento a Vitorrio Emanuele II naar de Trevi fontein, het Pantheon, Piazza Navona en tenslotte langs Castel Sant’angelo terug naar het Vaticaan. Ook al zijn we nergens in geweest er is meer dan voldoende ouwe meuk (beter bekend als wereld erfgoed 🤫) dat fotogeniek is en voor de amateur fotograaf met een nieuwe camera een paradijs.

Uiteindelijk hebben we maar 11 kilometer gewandeld, maar met een temperatuur van 32 graden en weinig wind voelde het wel verder. Dit was de 3e keer in 7 jaar dat we in Rome waren en telkens in juli. Niet verstandig! Maar ‘when in Rome, do as the Romans do’. Dus continu de schaduw opzoeken, genieten van een cappuccino op een terras, lekkere lunch met een drankje, een aperitief 🥂 en een gelato.

Einde van de middag de bus weer terug en daarna even chillen op het balkon. Het was een lange dag, maar we hebben er wel van genoten.