Dag 9 - Livorno (de poort naar Toscane)

22 juli 2019 - Florence, Italië

Nieuwe dag, nieuwe haven, zelfde land. Vanuit Livorno zijn de bekende Toscaanse steden Pisa, Lucca en Florence goed te bereiken en net als de vorige dag hebben we de bus genomen, maar nu naar Florence. Hoewel maar 90 kilometer hebben we er bijna 2 uur over gedaan om in Florence te komen vanwege de ochtendspits en wegwerkzaamheden.

De vorige keer dat we er waren was in oktober, lekkere temperatuur maar wel regen. Deze keer: geen regen, maar 38 graden. Dat is eigenlijk geen temperatuur om een stad te bezoeken.

We zijn gestart op Piazza Santa Croce met een cappuccino en een veel te groot uitgevallen taartje. Vandaar het rondje gemaakt langs de kathedraal Santa Maria del Fiore met de prachtige Duomo, de klokkentoren en doophuis. Ontzettend druk. Vervolgens richting Piazza della Signoria, met de prachtige nbeeldenverzamelig. Via de Ponte Vecchio zijn we de Arno overgestoken. Daar zijn we op een terras in de schaduw neergestreken en hebben daar heerlijk een tijdje met een paar drankjes gezeten.

Kruipdoor, sluipdoor zijn we terug naar Piazza Santa Croce gelopen waar we rustig zouden lunchen in het restaurant (the place to eat pasta) dat door de gids werd aanbevolen. De chianti was lekker, de lasagna ook, maar Guus (die spaghetti al gauw lekker vindt) vond er niets aan. Jammer.

Omdat het te warm was om nog wat te ondernemen zijn we lekker in het restaurantje blijven zitten totdat het tijd was om weer in de bus te stappen. Florence is een prachtige stad, maar niet met deze hitte. De terugweg duurde ook weer lang, omdat we vanwege een ongeluk om moesten rijden. We werden in Livorno wel getrakteerd op een prachtige zonsondergang.

1. Jolanda:
    23 juli 2019
    Wat leuk Margret om jullie reis weer te volgen! Ik heb deze cruise ook gemaakt dus een feest der herkenning!