Dag 4 - Tundra lodge

6 november 2019 - Churchill, Manitoba, Canada

Vannacht best redelijk geslapen, ondanks de angst om uit bed bed te vallen (hoewel er weinig ruimte is om te vallen), de nachtelijke expedities naar de badkamer (zo’n hoogslaper is best hoog) en het tijdsverschil van 7 uur 😴😴. De temperatuur vandaag is -17 graden met windsnelheden van 30-50 km per uur; dat is best koud ❄️❄️❄️❄️, als je van het ene naar het andere rijtuig wil of wanneer je op een van de viewing platforms een foto wil maken of gewoon even wil observeren

In totaal zijn er 6 mensen die de lodge runnen: twee gidsen, de chauffeur van de rover, 2 koks en de manager en ieder heeft een combinatie van taken. De gidsen serveren, de chauffeur wast af, etc. Onze groep is gesplitst. In de ochtend gaat de ene groep er op uit met de rover en de andere groep blijft in de lodge. Morgen is dat omgedraaid. Dat is eigenlijk best slim, omdat iedereen dan veel meer ruimte heeft voor foto’s, maar ook om de groep die in de lodge blijft de gelegenheid te geven om te douchen (wat op zich al weer een heel avontuur is). Er is een strak schema. Ontbijt is om 07:00 en de ochtendgroep vertrekt om 08:00. Lunch is 12:00ish (omdat plannen kunnen veranderen). Direct na de lunch vertrekt de middaggroep. Wanneer die terug is start happy hour, diner is om 18:00 en daarna geeft of Moira of Rob een presentatie.

Vanochtend bleven wij in de lodge. Omdat we midden op de toendra staan kun je ook vanuit de lodge ijsberen spotten. We hebben verschillende beren op grote afstand gezien, maar we hadden het geluk dat er een jong vrouwtje vlak langs de lodge kwam en zelfs op enig moment met haar voorpoten tegen de lodge opstond. En even later kwam er een jong mannetje langs. Echt super.

Na de lunch gingen wij met de rover op pad. De stuurmanskunst van Jason is uitstekend en het is een prestatie hoe hij ons door deze brute natuur met soms nauwelijks zicht heen loost. Ook in de middag weer verschillende beren gezien. Dichtbij, ver weg, lopend, slapend en zichzelf uitstrekkend. De dag werd afgesloten met een prachtige zonsondergang, en dat terwijl het de hele dag zwaar bewolkt was met een paar flinke sneeuwbuien en we de zon amper hebben gezien. En nog maar net terug in de lodge, liep er nog een ijsbeer om de lodge heen.

Happy hour is telkens gezellig. Ondanks dat je binnen zit, is het zowel in de lodge als in de rover best fris en loop je eigenlijke continu met je jassen (ja meerdere) aan. In de avond poken ze de kachel flink op en is het wat aangenamer. De meeste mensen komen naar happy hour, waar de dag dag wordt besproken en de foto’s en verhalen worden gedeeld onder het genot van een drankje en een snack. Overigens niet zo vreemd, want je gaat alleen naar je kamer om te slapen. Het diner was weer heerlijk en gezellig. Het is pas 20:30 en de meeste mensen hebben zich alweer teruggetrokken. Morgen zitten we in de vroege ploeg. Ook al zien we de komende dagen niets meer, de trip is nu al geslaagd.

1. Leo Straathof:
    9 november 2019
    Mooie foto's. Fijn dat het gezellig is in deze kou!
  2. Hans Beekhuizen:
    10 november 2019