Dag 5 - Tundra lodge

7 november 2019 - Churchill, Manitoba, Canada

Gisteren werd afgesloten met een prachtige zonsondergang en vanochtend begon weer met een prachtige zonsopkomst. Genieten. Het is vandaag een stralende dag; nog steeds erg koud, maar iets minder wind en veel minder bewolking. Dat geeft weer een heel ander perspectief van het landschap en mooie zonovergoten plaatjes.

Churchill ligt op ongeveer 58 graden noorderbreedte, derhalve nog een flink eind ten zuiden van de poolcirkel (op 66 graden NB). Hudson Bay heeft een enorme impact op het lokale klimaat, want Churchill ligt ongeveer op de boomgrens (die grotendeels samenloopt met de poolcirkel). Doordat er geen (amper) bomen staan, kun je met dit heldere weer kilometers ver kijken.

Al voor dat we in de rover stapte was er een beer bij de lodge gesignaleerd en door de sneeuw van gisteren zag je ook prachtige verse sporen. Met de zon die vrij spel had, was het echt genieten vanochtend. Uiteindelijk 3 beren gezien, waarvan 1 heel dicht bij en 1 die aan het springen en stampen was met als doel door het ijs heen te breken. Ook nog kariboe gezien (een soort rendier) met een prachtig gewei. Normaliter zitten die meer in de bossen en niet op de toendra, dus dat was cadeautje.

De middag in de lodge verliep erg rustig. Er waren op redelijk grote afstand 2 beren die lange tijd hebben rondgehangen, maar verder was er geen actie. Het weer was behoorlijk omgeslagen en de heldere hemel veranderde weer snel in zware bewolking, opstuivende sneeuw en wat heiig. Moira heeft nog een interessante presentatie over fotograferen gegeven.

Na happy hour en diner kregen we de instructie voor het vertrek morgen en hebben we ons verblijf in de toendra lodge afgesloten met een drankje, een lied, een gedicht en een gezellig spel. Het hele verblijf hier was een prachtige ervaring, hoewel ik het bed niet zal missen en uitkijk naar een lange hete douche.

1. Leo Straathof:
    9 november 2019
    Ik wens jullie een goede thuisreis toe.