Dag 6 - Tundra lodge - Churchill - Winnipeg

8 november 2019 - Winnipeg, Canada

Voor de vlucht terug naar Winnipeg hadden we nog een druk programma, dus vanochtend moesten we vroeger op en hadden we minder tijd voor het ontbijt, zodat we om 07:15 konden vertrekken. Eerst over de toendra, daarna verdeeld in 2 bussen richting Churchill.

Onze eerste stop was Hudson Bay Helicopters voor een rondvlucht over de Hudson Bay, een deel van de toendra en (de omgeving van) Churchill. Wat een mooie ervaring weer. Het ijs in de Hudson Bay is in de paar dagen dat we hier zijn enorm gegroeid. Op de eerste dag hebben we van de kant een gestrand schip gezien, dat op dat moment nog gewoon in het water lag. Vandaag was het al helemaal omringd door ijs. Een prachtig gezicht die ijsvorming vanuit de lucht. Vanuit de lucht zie je ook hoe geïsoleerd Churchill ligt, echt ongelofelijk. Ook nog een paar beren gezien, waaronder een moeder met 2 cubs. Super leuk. Voor Guus hoefde de helikopter aanvankelijk niet, maar hij was blij dat ik hem ertoe heb overgehaald.

Daarna hebben we nog een klein tochtje met een husky slee gemaakt. Op dat moment scheen de zon en met mooie verse sneeuw, door het bos was het sprookjesachtig! Er wordt altijd gezegd dat je je op kou kunt kleden en dat klopt als je een paar minuten buiten bent; maar op een gegeven moment word je koud (meestal handen of voeten) en dan is het erg lastig om weer warm te worden. Op zich ook niet gek met -17 graden en met bibberfactor een gevoelstemperatuur van -22 graden. Geen wonder dat die Hudson Bay zo snel bevriest.

Het stadje Churchill is piepklein, met veelal houten huizen, wegen waar gewoon continu sneeuw op ligt en het gevaar van verdwaalde ijsberen. Overigens heeft de gemeente een programma om de beren die in de stad komen te vangen en ze vervolgens na 30 dagen in de “cel” weer vrij te laten. Als het ijs dik genoeg is, direct aan de Bay en soms (met behulp van helikopters) verder noord. Toerisme is de belangrijkste drijver van de economie, samen met de graan terminal. In deze periode komen de toeristen voor de ijsberen; in de wintermaanden voor het Noorderlicht en in de zomer voor de beluga walvis (geen idee wat de Nederlandse naam is, maar het zijn witte walvissen met een stompe neus).

Na lunch hebben we de “highlights” van Churchill gedaan (inclusief de berencel en in de jaren 70 van de vorige eeuw gecrasht vliegtuig). Om 14:30 stapten we weer in ons vliegtuig van Calm Air terug naar Winnipeg. Ook deze reis weer super efficient en we stapten van het vliegtuig zo in de bus en daarna het hotel binnen. De koffer hebben we in de lodge afgegeven en die zagen we pas in het hotel weer terug.

In de bus van de airport naar het hotel kregen we onze kamersleutel al, dus we konden direct door naar de kamer. Daar eerst een lekkere lange hete douche genomen en daarna was het al meteen weer tijd voor het afscheidsdiner. Na van iedereen afscheid te hebben genomen moesten we nog even de koffers reorganiseren en we maken we ons alweer op voor de terugreis. Het was kort maar een super mooie ervaring. Een reis om in te lijsten.

1. Wcp Aalderink:
    9 november 2019
    Wat een prachtige ervaring weer en schitterende foto's. Goede terugreis.
  2. Leo Straathof:
    9 november 2019
    Mooie foto's en een leuke toelichting.