Dag 14 - Torres del Paine

11 maart 2019 - Torres de Paine, Chili

Na een drukke week van telkens vroeg opstaan, hebben we vanochtend even rust genomen. Met andere woorden, wekker pas om 9:00 uur en rustig ontbijten. Het is wederom stralend weer. Temperatuur is rond een graad of 10 en uit de wind is dat heerlijk. Er stond vanochtend echter een zeer sterke wind, wat de beleving van deze overweldigende natuur nog indrukwekkender maakt en je eigen nietigheid als mens nog maar eens benadrukt.

Na het ontbijt hebben we wat wandelpaden rond het hotel gevolgd. Wat ons gisteren al is voorspeld, is dat afstand hier niet bepaalt wat een wandeling zwaar maakt, maar hoogte. De 3,5 kilometer rond het hotel is equivalent met 31 verdiepingen. Goed bezig!

Het hotel organiseert dagelijks lange en kortere wandelingen en andere activiteiten, de zogenaamde explorations. Tussen 19:00 en 20:00 verzamelen de gidsen zich in de bar en onder het genot van een drankje helpen zij je om de volgende dag te plannen. Vanmiddag hebben we onze eerste exploration gedaan. Alles wordt uitstekend voorbereid. Er staat water en snacks voor onderweg, zonnebrand creme en wandelstokken. Onze gids Mustafa ontmoette ons in de lobby en met 4 andere mensen werden we naar het begin van onze wandeling gebracht. De wind was inmiddels een stuk minder en de zon scheen onverminderd. Heerlijk dus. Onze wandeling bracht ons naar Mirador Toro (of wel het uitkijkpunt over het Toro meer). De wandeling ging over smalle paadjes en op en neer, maar was heerlijk en prima te doen. De uitzichten waren geweldig. Aan het einde stond het busje ons weer op te wachten en bracht ons terug naar het hotel.

Nu even lekker uitrusten en straks plannen we de dag van morgen.

1. Ria:
    12 maart 2019