Dag 18 - El Calatafe en Los Glaciares National Park

15 maart 2019 - El Calafate, Argentinië

El Calafate is een rustig stadje met een hoofdstraat waar de restaurants, bars en winkels zitten. De toeristen komen vooral naar El Calafate omdat het dicht bij Los Glaciares National Park ligt. Het park is 727.000 hectares groot en is bedoeld om de gletsjers, bossen en steppen van de zuidelijke Andes te beschermen.

Om 10:00 werden we opgehaald door onze gids Mariana en chauffeur Herman. Het eerste deel van de route was vooral steppe landschap dat langzaam overging naar bergen en bossen. Na ongeveer 40 kilometer bereikten we het Nationale Park en via een aantal foto stops kwamen we in de buurt van de Perito Moreno Gletsjer. Met een oppervlakte van 254 km2 ongeveer net zo groot als Buenos Aires, maar veel kleiner dan de Upsala gletsjer die we morgen bezoeken.

Wat deze gletsjer bijzonder maakt is dat hij redelijk stabiel is in grootte en dat hij dicht tegen het Peninsula de Magallanes ligt (en soms ook een paar weken of zelfs maanden raakt), waardoor hij prima van dichtbij te bekijken is. En dat hebben we dan ook gedaan. Eerst met een bootje en later vanaf het peninsula via een stelsel van goed aangelegde wandelpaden die verschillende uitkijkpunten bieden op de volle breedte van de gletsjer. Omdat het einde van de zomer is breken er voortdurend stukken af. Dat gaat gepaard met een enorme knal en in het water stortend ijs. Overigens is de knal soms slechts erg hard, maar breekt er (zichtbaar), maar een klein stukje af.

Al met al zeer indrukwekkend en dus wederom een top dag.

1. Karin:
    16 maart 2019
    Ziet er allemaal maar erg koud uit lijkt Canada wel brrrr
  2. Rob en Loeëtte:
    Wat een prachtig landschap
  3. Wcp Aalderink:
    16 maart 2019
    Wat een onwijs mooie kiekjes hoe bijzonder om dat allemaal mee te maken. Heel veel mooie momentjes gewenst en groetjes