Dag 26 - Puerto Iguazu

9 januari 2024 - Foz do Iguaçu, Argentinië

Vandaag hebben we de watervallen letterlijk van de andere kant(-en) bekeken. Daarvoor moesten we terug naar Brazilië. Aan de Argentijnse kant moesten we daarvoor weer langs de douane. Aan de Braziliaanse kant hoefde dat opvallend genoeg niet. Dat scheelde gelukkig een lange rij, maar vreemd is het wel.

Onze eerste stop is Helisul, waar we na een halfuurtje wachten een helikoptervlucht over de watervallen kunnen maken. We krijgen een goed zicht over het gehele systeem en met name ook op ‘Garganta del Diablo’ en de (weggeslagen) trail aan Argentijnse kant. Echt super leuk, ook al verloor ik bijna mijn telefoon/camera door het openstaande raampje van de helikopter.

Jo had inmiddels onze tickets opgehaald voor het Braziliaanse nationale park, dat slechts 20% van de watervallen heeft. Ook hier een trail, met uitzicht op de watervallen, maar wat verder weg en een stuk korter. Het viewing platform bij ‘Garganta del Diablo’ heeft het hier wel overleefd en deze ligt wat dieper. Beschreef ik gisteren nog dat je bij deze watervallen niet nat wordt van mist, nou hier wel. Niet nat, maar kletsnat, hetgeen eigenlijk best een aangename verkoeling is bij deze hoge temperatuur en zeker in deze mensenmassa. Want mijn God, wat was het hier druk. Inmiddels hebben we ook besloten om het bootje, wat we eigenlijk ook wilde doen, maar te laten zitten, want het zicht op de watervallen is er niet beter en het enige doel is om nat te worden. De ervaring op het platform vonden we, wat dat betreft, toereikend.

Uiteraard komt de vraag op: welke kant heeft het beste uitzicht. Jo beschreef het heel treffend ‘vanaf de Braziliaanse kant is het of je naar de film kijkt, aan de Argentijnse kant is het of je in de film zit’.En Onis het maar net. Onze conclusie, de combinatie, zeker met de helicopter erbij maken de ervaring compleet. Van de bucket list, Iguazu watervallen: CHECK!

Om 12:30 waren we terug in de lodge en konden we droge kleren aan en weer heerlijk lunchen. De kleding lag net als gisteren op ons terras te drogen in de zon. Tijdens de lunch was er echter een korte, maar hevige wolkbreuk. Met als gevolg dat alles nu natter is. Na deze bui blijft het weliswaar droog, maar we horen het voortdurend donderen en het is zwaar bewolkt. De temperatuur is gedaald van 38 graden naar 26 graden. Als gevolg van het weer is onze middagexcursie gecancelled. Eerlijk gezegd vindt Guus een vrije middag wel even lekker (‘een (mid)dagje vrij uit het werkkamp’).

Voor het eten hebben we heerlijk genoten van een kir royal. Het eten was weer fantastisch en de chef is erg blij met ons omdat we alles lusten, alles proberen en ook alles opeten. De barman vindt het leuk om cocktails te maken buiten de gebaande paden en dat geeft soms verrassende combinaties. Al met al een prima dag, in de wetenschap dat we het einde van deze fantastische reis naderen.

1. Karin:
    11 januari 2024
    super mooie ervaring.wat zijn jullie nat op de laatste foto . Nog heel veel plezier en Pisco Sours toegewenst.
  2. Margret Henderson:
    11 januari 2024
    Pisco sours is niet echt een Argentijns drankje. Maar ze hebben nog zat andere lekkere drankjes hoor.