Dag 27 - Puerto Iguazu

10 januari 2024 - Foz do Iguaçu, Argentinië

Het is de laatste echte vakantiedag. Ongelofelijk hoe snel het toch uiteindelijk weer gaat. Om 9:30 vetrokken we naar een klein natuurpark. Om daar te komen moesten we over de nationale weg 101, een onverharde weg door de jungle. Het eerste stuk gaat nog wel, maar dan verandert het wegdek in een stenen bovenlaag en worden we flink door elkaar geschut. Guus is er al snel klaar mee en terwijl het wegdek steeds slechter wordt zie ik het avontuurlijke ervan nog wel, maar wordt Guus ronduit chagrijnig. Als we na een uur eindelijk de geasfalteerde weg bereiken slaakt Guus een zucht van verlichting, maar dat is slechts van korte duur, want de volgende onverharde weg dient zich al weer aan. Het landschap is dan veranderd van jungle naar agrarisch gebied; het humeur van guus is veranderd van chagrijnig naar stik chagrijnig.

Uiteindelijk komen we aan bij Yacu-i waar aan een verbreding in de rivier een plek is waar we de dag kunnen doorbrengen. Het duurt even voor Guus de reis er naar toe van zich af heeft kunnen schudden en hij ook de schoonheid van dit plekje ziet, waar het wemelt van de vlinders. Wat we hebben afgesproken met de gids is dat we hier een bush walk gaan maken. Op advies weer met lange broek en lange mouwen en dat in die hitte. Pfff. Jo gaat gewapend met machete voorop en vertelt over de cicaden die echt een ongelofelijk hard geluid kunnen maken, tijgermieren (die in gevecht met hun soortgenoten deze onthoofden) en de verschillende planten.

De wandeling gaat over redelijk vlak terrein en is daarmee goed te doen. We worden wel belaagd door muggen (ondanks een insectenwerend vest en anti muggentroep) en het is snikheet, maar verder een prima wandeling. Terug in het ‘kamp’ heeft de boswachter een barbecue verzorgd. Het is allemaal heerlijk, maar het lijkt wel of hij ons een halve koe heeft voorgeschoteld: veel te veel.

Na een tijdje pakt Jo de boel weer in en keren we huiswaarts. Terug neemt ze andere route, die weliswaar langer is, maar grotendeels over de normale weg gaat. Al met al een prima dag. Vanavond opnieuw kunnen genieten van een prima diner. Morgenochtend pakken we koffers in en wacht de lange terugreis.

1. Dennis:
    11 januari 2024
    Gaaf hoor! Goede terugreis alvast, zonder al te veel avonturen :-)
  2. Lidwien:
    11 januari 2024
    Bedankt voor het meereizen van deze prachtige vakantie. Goede thuisreis en tot snel!
  3. Wcp Aalderink:
    11 januari 2024
    Fijn dat we mochten meegenieten van jullie mooie reis. Wensen jullie behouden thuiskomst . Lieve groetjes Wim en els🤗
  4. Nel:
    11 januari 2024
    Wat een mooie reis en prachtige foto's . Mooie herinneringen gemaakt. Wij wensen jullie een goede terugreis . 🛩 Houd je jas ,sjaal en handschoenen maar bij de hand . Het is koud hier 🥶
  5. Jolanda:
    11 januari 2024
    Dank voor de boeiende en leuke verhalen en niet te vergeten de mooie foto’s! Goede reis terug!