Dag 18 en 19 - Bangkok

1 januari 2020 - Bangkok, Thailand

Op oudjaarsdag zijn we in Thailand aangekomen. De laatste keer dat we hier waren was in 1992 (🤪). We konden rustig ontbijten want toen we wakker werden vaarden we nog. De haven Laem Chabang is de haven van Bangkok, maar dat is nog wel 2 uur rijden. Om te voorkomen dat we een dag vooral in de bus zouden zitten hadden we een overnight tour geboekt. Er waren 2 varianten en die van ons had maar 13 mensen (lucky number 13).

Onze gids Sam was een enorme babbelkous en vond het leuk zijn verhaal met gezang te ondersteunen (had ie beter niet kunnen doen). Het was echter wel informatief. In Bangkok aangekomen was het alweer tijd voor de lunch en om te voorkomen dat de bus de halve stad door moest, vaarden we met een bootje over naar het restaurant. Daarna wederom het bootje, deze keer naar het Koninklijk Paleis, met zijn gouden koepels, pagode, stupa’s, enorme wachters, emerald Buddha en alles uitstekend onderhouden en met prachtige details.

Tijd doet rare dingen met je. Toen wij in 1992 de emarald Buddha (die uit 1 stuk jade is gemaakt) gingen bezichtigen, verwachtte ik een enorm groen beeld. Eenmaal in de pagode, bleek het slechts 66 cm te zijn, met gouden jas hoog op een soort altaar. Dat was ik vergeten en toen we dinsdag eenmaal de pagode binnen geworsteld waren, herinnerde ik me die (teleurstellende) ervaring en had hem opnieuw. Lekker dan!

Hoewel het Koninklijke Paleis prachtig is, was het er zo onbeschrijfelijk druk (mede omdat het op 1 januari gesloten zou zijn), dat je er bijna claustrofobisch van werd. Uiteraard begrijp ik dat dit een enorme cash cow is, maar ze zouden er beter aan doen om het aantal bezoekers wat te doceren voor waarschijnlijk en een sneller doorstroom en een betere ervaring.

Van het paleis naar de reclining Buddha (een Buddha die ligt) hebben we per tuktuk afgelegd. De tuktuks gaan behoorlijk snel; daar was mijn petje niet op berekend. Helaas. Deze gouden Buddha is 46 meter lang. Wat een gevaarte.

Rond 5 uur waren we in The Royal Orchid Sheraton, ons hotel dat direct aan de rivier ligt en het zou de beste spot moeten zijn om het vuurwerk te zien. We waren niet tevreden met uitzicht vanuit die kamer, maar we moesten het er maar mee doen. Voordat het zover was hadden we eerst nog een werkelijk fantastisch diner in het Sra Bua restaurant, het enige in Bangkok met een Michelin ster. Wat een ervaring was dat. We hadden een 10 gangen menu met wijn arrangement (🥂 cheers), dat nog vooraf werd gegaan met een reeks “snacks and street food”. Het was werkelijk geweldig. Niet alleen de soms verrassende smaakcombinaties, maar de wijze waarop het werd gepresenteerd en opgediend maakte dat het sensationele beleving was. Elk gerecht was een feestje! Al die wijn zorgde ook voor een gezellige sfeer, samen eigenlijk 11 vreemden. Wat een mooie manier om oudejaarsavond te vieren. Om kwart voor 12 waren we terug in het hotel en kort daarna brak het vuurwerkspektakel uit. Ons zicht was misschien niet wat we hadden verwacht, maar dat maakte de beleving niet minder.

HAPPY NEW YEAR!🍾🍾🍾 🥳🥳🥳

Om 05:30 werden we vanochtend wakker gebeld. Toen Sam dat gisteren zei, dachten we dat hij een grapje maakte, maar hij was kennelijk serieus. Na een licht ontbijt, voor ons gevoel kwamen we net van het diner af, vertrokken we alweer om 07:30 met een bootje vanaf het hotel. De ochtend bekeken we lekker rustig Bangkok vanaf het water met een stop bij Wat Arun (Temple of Dawn) en de Royal Barges, (nu nog) ceremoniële boten van de Koning die worden bemand met 30 roeiers.

Waarom we zo vroeg op moesten mag Joost weten, want de rest van de ochtend is de tijd volgemaakt met bezoek aan edelstenen winkel (Thailand is kennelijk het land van de saffieren en robijnen), in de file staan en de buitenkant van nog een tempelcomplex. Na een vroege lunch (alweer eten) zijn we in 1 ruk teruggereden naar de Westerdam. Nu even snel het blog posten, want we vertrekken om 16:00 alweer (15:57 - strak gepland).

1. Leo Straathof:
    1 januari 2020
    Beste Margret en Guus,
    Wij wensen jullie een gelukkig en gezond 2020 toe.
    Anneke en Leo
  2. Hans Beekhuizen:
    1 januari 2020
    Hoi Margret en Guus,
    Ook vanuit Renkum een mooi en gezond 2020 gewenst.
    Groetjes Hans & Marga
  3. Barbara:
    2 januari 2020
    Ik wens jullie een goed, gezond en reislustig 2020 toe! Vriendelijke groet, Barbara Experience Travel