Dag 23 - Singapore

5 januari 2020 - Singapore, Singapore

De bevolking van Singapore bestaat grotendeels uit (van origine) Maleisiërs, Chinezen, Indiërs en een grote groep andere nationaliteiten. De variëteit in geloven is net zo groot. Vandaag voor de verandering een grote, oude moskee. Het grappige is dat het geld voor de bouw van deze moskee vanuit de bevolking is gekomen. De oorspronkelijke vissers van Singapore hadden het niet zo breed en konden niet veel missen. Wat deze mensen hebben bijgedragen is een brede rand onder de gouden koepel, die is gemaakt van de glazen bodem van soja saus flessen die door de arme bevolking is gedoneerd. De moskee ligt in de Maleisische wijk, met nog wat smalle straatjes met kleine winkeltjes en prachtige muurschilderingen.

Na de Maleisische wijk zijn we per trikshaw (een fiets met een karretje er naast) naar Little India geweest. De (overigens super leuke) gids vertelde dat de winkels etc. wel in wijken zijn geconcentreerd, maar dat dat niet geldt voor de bevolking. De meeste mensen (>85%) woont in sociale woningbouw en de overheid heeft een bewust beleid om de groepen te mengen en dat werkt kennelijk prima. In Little India hebben we op een lokale foodcourt nog wat kleins gegeten en iets gedronken. Singapore heeft strikte regels over hygiene en zaakjes (ook de street food) die daar niet aan voldoen verliezen hun vergunning.

Overigens is dat de nationale sport van de regering: vergunningen verstrekken. Overal is een vergunning voor nodig (zelfs voor het kopen van een auto) en hou je niet aan de regels, dan wordt je vergunning ingetrokken. Boetes voor het niet naleven van de regels (bijvoorbeeld roken alleen in daarvoor aangewezen gebieden) zijn hoog en worden snel hoger bij recidivisten. Kauwgum is niet verkrijgbaar in Singapore (en dus ook nergens op straat plakkaten van kauwgum). Wellicht streng en betuttelend, maar het lijkt wel te werken.

Tenslotte zijn we nog bij Merlion, een kruising tussen een meermin en een leeuw en de mascotte van Singapore wezen kijken. Vanavond uiteraard nog de beroemde Singapore Sling gedronken, een cocktail dat al ergens begin 1900 is “uitgevonden” (heet dat zo bij coktails?) en dat smaakte heerlijk.  Morgen reizen we alweer door, maar we vetrekken met een positieve indruk van Singapore.

1. Thea De Zeeuw:
    5 januari 2020
    Prachtig die muurschilderingen. Zit er idd heel schoon uit.