Dag 20 - 22 - Koh Samui (Thailand) - Singapore

4 januari 2020 - Singapore, Singapore

De tweede haven in Thailand was het eiland Koh Samui, een van de grotere eilanden van Thailand, waar mensen vooral voor een zonvakantie komen. We hadden een tour geboekt en daar hadden we na 5 minuten al spijt van. Het vervoer vond plaats in kleinere busjes en wij zaten in een groep van ongeveer 9 mensen. De gids had volgens ons geen idee wat hij deed, de bezienswaardigheden (een dorpje, een aap die getraind was kokosnoten te plukken en (hoe kan het anders) een groot Buddha beeld) waren niet bezienswaardig en ons groepje was een stelletje chagrijnen die geen woord zeiden.  Gelukkig duurde het maar 4 uur en een super trage tender terug naar de boot. Gauw vergeten.

De laatste dag aan boord is (zoals altijd) een zeedag die bestond uit lummelen en inpakken.

Vanochtend vroeg zijn we aangekomen in Singapore. We konden direct nadat het schip was gecleared van boord. Daardoor ging de immigratie snel en hadden we zo onze koffers. Buiten stond Serene ons op te wachten die ons naar het Six Senses Duxton hotel bracht. Daar konden inchecken en opfrissen en om 10:00 uur zouden we op pad gaan.

Singapore is maar 50 bij 20 kilometer en 25% van de oppervlakte is dan ook nog eens teruggewonnen van de zee. Land is dus schaars. Na Brits bestuur is Singapore in 1965 onafhankelijk geworden en de regering is met een meerjarenplan aan de slag gegaan. Het resultaat is een mooie schone stad met een uitstekende infrastructuur en dat zeer georganiseerd is. Het doet zeer onaziatisch aan. Zeer indrukwekkend.

Ook in Singapore zijn we voor het laatst in 1992 geweest en toen, door super lange vertragingen, maar net een dag. Tijd voor een nieuw kennismaking derhalve. De eerste stop was Marina Bay Sands. Een mega hotel met 2.560 (!!!) kamers verdeeld over 3 torens, waar je inde rij moet staan voor het ontbijt (de wachttijd is nog ...).  Wij zijn blij met ons boutique hotel,

Bovenop die torens ligt een een constructie (Sands Sky Park) in de vorm van een boot waar naast een viewing platform, een zwembad, een bar en restaurant zijn. Vanaf het platform kun je bijna heel Singapore overzien. Zowaar herkende we nog een oude brug en sportvelden (omdat zie midden in de stad liggen) van 1992, maar daar hield het ook mee op.

Daarna zijn we naar de Gardens by the Bay gegaan, het groene hart van Singapore. Een prachtig aangelegd park met als voornaamde attracties de super trees, de Flower Dome en het Cloud Forrest. De supertrees zijn een soort futuristische bomen waarin zonnepanelen zitten en waar water mee wordt opgevangen. Daarmee wordt het hele park onderhouden. De Flower Dome heeft bloemen en planten vanuit de hele wereld bij een constante temperatuur van 21 graden (heerlijk koel in vergelijking tot de buitentemperatuur van rond de 30 graden). Daartussen staan allerlei sculpturen van verschillende materialen. Leuk. De Cloud Forest is een indoor waterval van 35 meter hoog ook weer aangelegd in het groen.

Ons hotel beschikt over een uitstekend Chinees restaurant. Het hotel ligt tegen Chinatown aan dat leuk verlicht is met lampions en zich al helemaal aan het voorbereiden is voor het Chinees nieuwjaar later deze maand.

1. Leo Straathof:
    4 januari 2020
    Mooie foto's, maar ik begrijp dat niet alles even mooi is om mee te maken. Jullie reisverhalen maken ons wel nieuwsgierig! Het lijkt ons een mooie cruise met bijkomende tripjes.
  2. Jolanda:
    4 januari 2020
    Wat een prachtige reis weer!
    Genoten van de foto’s en verhalen!