Dag 24 en 25 - Van Singapore naar Malakka

7 januari 2020 - Malakka, Maleisië

Op maandag werden we om 08:00 opgehaald voor onze transfer van Singapore naar Malakka (Maleisië). De tocht zou ongeveer 4 uur duren, een en ander afhankelijk van de drukte bij de beide grensovergangen (Singapore uit, Maleisië in). Overigens hadden we van onze gids al meegekregen dat  we goed naar de stempel in ons paspoort moesten kijken, want recentelijk had een groep Chinezen 18 dagen in de cel gezeten voordat zij Maleisië mochten verlaten, omdat een snuggere ambtenaar de verkeerde datum had gestempeld. Dat ging gelukkig goed inclusief 2020.

Malakka ligt aan de straat van Malakka (het smalste stuk tussen Maleisië en Indonesië) en is om die reden altijd een strategische haven in de specerijen handel geweest. In 1511 waren het de Portugezen die Malakka bezetten, gevolgd door de Nederlanders in 1641 en de Engelsen vanaf 1824 (onderbroken door 4 jaar Japanse bezetting in WWII). In 1957 is Maleisië onafhankelijk geworden.

De sporen van dit woelige verleden is vandaag de dag nog zichtbaar. Omdat deze redelijk dicht bij elkaar liggen hebben we een groot deel van het spoor kunnen volgen. De Portugese wijk, een Portugese kapel die door de Nederlanders is omgebouwd tot fort, St. Pauls Hill, het stadhuis en de klokkentoren uit de Nederlandse tijd. Malakka is een enorme smeltkroes van culturen en geloven. Kerken, moskeeën, Hindu tempels, boeddhistische tempels en alles wat er tussenin zit en mengvormen daarvan. Allemaal vredig vlak bij elkaar. Zo kan het dus ook.

Al met al een leuke toer afgesloten door een bezoek aan Kampung Morten en een boottochtje over de rivier Malakka.

Net als de meeste Aziatische steden heeft Malakka traditionele vervoermiddelen, in dit geval trishaws. Wat deze bijzonder maken is dat ze allemaal rijk versierd zijn, wat ‘s avonds helemaal een spektakel is, omdat ze dan ook nog eens verlicht zijn met felle neonlichten en ze bovendien de muziek keihard aanzetten. Mooie afsluiting van ons diner in het Hard Rock cafe (even geen rijst) en ons hotel (Majestic Hotel).