Dag 17 - Cuzco

31 december 2023 - Cuzco, Peru

Terwijl Ingrid in Nieuw Zeeland al in 2024 zit en in Nederland de oliebollen worden gebakken, zitten wij aan ons ontbijt. Vanochtend konden we rustig aan doen, want onze gids voor vandaag, Danny, komt pas om 10:00 uur. We hebben een combinatie tour: enerzijds bezoeken we een aantal archeologische plaatsen op de bergen rond de stad en daarna de stad.

De archeologische plaatsen zijn achtereenvolgens Tambomachay (heilige plaats), Pukapukara (toren), Q’enqo (monoliet) en Saqsaywaman (gigantisch Inca fort). Allen hoog boven de stad gelegen en met een goed zicht op de stad.  Danny is een beetje spiritueel ingesteld en vertelt voluit over de samenloop tussen het rooms katholieke geloof en het geloof in moeder aarde van de oude culturen. In Peru zijn de mensen praktisch ingesteld, want de kerk wordt druk bezocht, maar er wordt ook in de traditionele manier geofferd of er wordt een sjamaan ingeschakeld.

Daarna dalen we af naar het historische centrum, nemen we afscheid van de chauffeur en gaan we ter voet verder. Eerst bezoeken we de kathedraal. Wat een enorm gebouw is dat en het bestaat eigenlijk aan 3 aaneengeschakelde kerken. In 1538 is begonnen met de bouw en in 1654 was het klaar. Het ziet er overigens aan de buitenkant niet uit. Binnen is het indrukwekkend en zelfs een beetje overweldigend, maar er mag niet worden gefotografeerd. De rijkdom in de kerk, vooral in het centrale deel is weer enorm. Opvallend is het beeld van de zwarte Jezus aan het kruis (gemaakt van agave en apalcahuid) en een schilderij van het laatste avondmaal waarin de schilder zich een aantal vrijheden heeft veroorloofd zoals een gebraden cavia op tafel.

Het is pas 13:45, maar het Plaza da Armas begint al aardig vol te lopen met feestgangers voor het oudejaarsfeest. Volgens de gids is er ‘s avonds geen doorkomen aan. Het water van de fontein is uitgezet om te voorkomen dat men er vanavond (al dan niet) beschonken in stapt. Van daaruit wandelen we naar de ‘Tempel van de zon’. De oorspronkelijke naam is Inti Kancha en het is de belangrijkste tempel van het incarijk. De muren en de vloeren waren ooit bedekt met goud en er waren gouden beelden, dat allemaal door de Spanjaarden is gevorderd. Vervolgens hebben de Spanjaarden er een kerk op/omheen gebouwd en dat maakt het tot een bijzonder geheel.

Terug in het hotel dachten wij nog even buiten een late lunch te gebruiken, maar een regenbui gooide roet in het eten. Vervolgens verstoorden wij (samen met de andere gasten) door de lunch binnen voort te zetten, de voorbereidingen voor het oudejaarsfeest. Het hotel had dat prima georganiseerd met cocktails in kapel opgeluisterd met live muziek en daarna een uitgebreid diner (met bijpassende wijnen) met ook daar weer muziek en attributen op het feest wat op te leuken (hoeden,  maskers, lichtgevende stropdassen en armbanden). Met een paar borrels op is alles leuk. Het was druk bezocht en super gezellig. Ons voornemen om tegen 12:00 uur naar het plein te lopen voor het vuurwerk is bij een voornemen gebleven en we hebben het (bescheiden) vuurwerk vanuit het raam bekeken. Al met al een mooi einde van 2023 al hebben catannen met Lidwien met de top 2000 wel een beetje gemist.

Feliz ano nuevo!

1. Lidwien:
    1 januari 2024
    Vuurwerk in Spijkenisse 16 hoog was ook prachtig en dit jaar gaan we weer gauw een potje Catannen want dat is heel gezellig met jullie!!
  2. Ingrid:
    1 januari 2024
    Happy New Year from New Zealand! 🥂 Ik heb jou volgens mij nog nooit in een jurk gezien! Leuk hoor!! 😊
  3. Dennis:
    6 januari 2024