Dag 15 - Lago Titicaca

29 december 2023 - Tililaca, Peru

We zij nu halverwege onze reis en wat hebben we alweer veel meegemaakt. En dan te bedenken dat 2 van onze bucket list bestemmingen nog moeten komen. Vanochtend vertrokken we om 9:00 wederom met gids Elmer. Deze keer niet het meer op, maar de omgeving van het meer. Er wonen hier duidelijk veel meer mensen en het lijkt ook wat minder armoedig. Inmiddels hebben we het verhaal achter die half afgebouwde huizen: belasting voordeel (en mensen stoppen met bouwen om voor de volgende fase te sparen). Het verklaart veel, maar het laat een armoedige indruk achter.

Hoewel het een excursie vanuit het hotel is, zijn wij de enige 2 gasten. Dat is fijn, dan kun je ook zelf je tempo bepalen. De eerste stop zijn de Molloco tombes, een kleine archeologische plek met vierkante en ronde graftombes uit de pre Inca tijd. Deze bestaan uit 2 verdiepingen en zijn aligned met het zuiderkruis. Aan de oostkant (waar de zon opkomt) is een opening waar geofferd kon worden, met name eten en drinken omdat de overledene, in hun beleving, niet echt dood was. Deze tombes waren bestemd voor de hooggeplaatsten en opvallend zijn ook de kleine graven in de nabijheid, voor de geofferde familieleden en bedienden om de overledene in de andere wereld bij te staan. Lekker dan. Wat er verder nog in de grond en de omgeving ligt weten ze eigenlijk niet. Met uitzondering van Machu Picchu investeert de overheid niet in opgravingen en verder onderzoek en dat terwijl het vermoeden bestaat dat veel kunstschatten, maar ook mummies, zijn verstopt voor de Spanjaarden.

De tweede plek, Aramu Muru, bijna op de grens met Bolivia, was pas echt bijzonder. Dit is een bewerkte stenen wand bekend als de ‘Poort van de Goden’. De vlakke steen is 7 bij 7 meter met daarin een T-vormige alkoof van 1,98 hoog. Het is mogelijk een onvoltooid Inca project. Volgens de gids komen hier op bepaalde dagen mensen om te offeren en te mediteren, omdat vanuit deze plek bijzondere energie zou uitgaan. Ook zijn er theorieën die zeggen dat het door aliens is gebouwd en aan de sjamaan is gegeven om connectie met de andere werelden en de Goden te maken.

Als je in de juiste spirituele status verkeert zou je, geknield met je hoofd in het gat in het midden van de alkoof, muziek en stemmen uit de andere wereld moeten kunnen horen. Guus trekt natuurlijk niet zijn schoenen uit en gaat al helemaal niet op zijn knieën zitten, dus aan mij de eer. Op een gegeven moment hoorde ik inderdaad muziek, maar dat waren twee mensen die achter mij zaten en de enige stemmen die ik hoorde waren van Guus en Elmer. Waarschijnlijk was mijn spirituele status niet helemaal correct en dat klopt ook wel, want mijn gedachten waren vooral bij mijn pijnlijke knieën en de kramp in mijn voeten (ik moest minstens 10 minuten daar zitten). Ik ben er wellicht gewoon te nuchter voor. De plek had overigens wel ‘iets’, maar dat kwam wellicht ook vanwege de zweverige types die daar rondliepen.

Na de poort wachtte een stijl pad naar rotsformaties. Vanwege Guus z’n gemopper in Uyo Uyo liet ik de keuze aan hem, maar hij wilde graag naar boven. In de rotsformaties waren dieren en mensen te herkennen en met veel uitleg en nog meer fantasie kon je hier en daar een hoofd of vis onderscheiden. Wel zagen we formaties waarvan je denkt ‘hoe lang duurt het voordat die rots naar beneden dondert’. In dit gebied zijn geen aardbevingen, dus dat helpt, maar je ziet de erosie toeslaan en het zal een kwestie van tijd zijn. Naar beneden was (voor mij) wat uitdagender, maar met behulp van de rotswand, een handje van Guus links en rechts en af en toe gewoon op mijn kont, zijn we veilig beneden gekomen. Echt een heel bijzondere plek.

In een uurtje reden we terug naar het hotel. Wat opvalt is dat de meeste vrouwen in traditionele kleding lopen. De mannen dragen meer moderne kleding, maar verwachten wel dat hun vrouw in traditionele kleding loopt. Tot zover emancipatie!

Peru is een land met vele natuurlijke grondstoffen (goud, zilver, koper, olie en sinds kort lithium), het heeft een rijke natuur, is geschikt voor landbouw, visserij en veeteelt en het heeft prachtige archeologische plaatsen. Dat klinkt als een succesformule voor een welvarend land. Toch is het een echt derde wereld land met veel armoede. Een groot deel wordt veroorzaakt door corruptie: op de corruptie index CPI staat Peru met index 36 op de 101ste plaats (ter vergelijk Nederland staat op plaats 8 en onderaan op plaats 178 staat Somalië). Corruptie zit diep geworteld in de maatschappij: bij een agent kun je je een bekeuring afkopen, op de universiteit kun examens vooraf krijgen (🫣) en in extremo: je kunt (als je maar rijk genoeg bent) justitie omkopen en wegkomen met moord. En het gebeurt ook op het hoogste niveau want tussen november 2020 en december 2022 zijn er maar liefst 4 presidenten wegens corruptie afgezet. Wat zonde.

Terug in het hotel hebben we genoten van een late lunch met uitzicht over het meer. Genieten. Inmiddels weten we dat morgenochtend om 6:00 zullen vertrekken, dus weer tijd om even de boel te organiseren. De rest van de middag daarom maar even gerelaxt.