Dag 3 - Lima

17 december 2023 - Miraflores, Lima, Peru

Ook vanochtend konden we rustig opstarten, omdat we pas in de middag met een gids op pad zouden gaan. Na het ontbijt (en in de wetenschap dat Feyenoord in Almelo op een comfortabele voorsprong stond), zijn we een eind gaan wandelen. Deze keer wel wat beter ingesmeerd en met een hoed op, want gisteren toch verbrand ondanks dat ik mij had ingesmeerd. De UV index is 11. Ter vergelijking, in Nederland is dat maximaal 7, het gaat hard dus. Ondanks dat het maar 23 graden is, is het plakkerig zweetweer.

Vanmiddag hebben we met Ruben, onze gids voor vanmiddag kennis gemaakt met Lima dat in 1535 door de Spanjaarden is gesticht. Wat ik niet scherp had was dat er voor de inca’s nog andere beschavingen waren die in Peru hebben gewoond en dat daar nog  zoveel van bewaard is gebleven. Onze tocht, deels per auto en deels per voet, bracht ons langs de abobe piramide Huca Huallamrca en de wijk Isidro met z’n vele olijfbomen. De olijfbomen zijn door de Spanjaarden geïntroduceerd en enkele van die bomen zijn al 400 jaar oud. In ruil hebben ze al het goud en zilver dan de Peruanen geroofd en vele artefacten van goud vernietigd door dit te versmelten en als oorlogsbuit mee terug naar Spanje te nemen.

Zoals de meeste steden in  Latijns - Amerika heeft ook Lima een centraal plein, Plaza de Armas waaraan onder meer de kathedraal en het Presidentiële  paleis liggen. Het aantal kerken in Lima is echt ongelofelijk en er lijkt er elke 200 meter een te zijn. Wat opviel was dat op de vele pleinen mensen samen kwamen  voor zang, dans en andere sociale activiteiten. Echt heel relaxed en boeiend om te zien. Maar Lima heeft ook een andere kant, waar als toerist niet komt. De huisvesting kan de exponentiële groei van de bevolking niet bijbenen en daardoor leeft 70% in de sloppenwijken aan de randen van de stad. De mensen hebben een dak boven hun hoofd, maar daar is het dan ook wel mee gezegd.
Onze laatste stop was het Larca museum van de gelijknamige familie die veel hebben gedaan voor het behoud van kunstschatten en in totaal 4500 schatten hebben verzameld die is gevonden in de piramides en andere opgravingen. Het museum staat vol met prachtige voorwerpen en artefacten. Vaak perfect symmetrisch en dat zonder technische hulpmiddelen. Peru is rijk aan goud, zilver, koper en andere metalen die je dan ook terugziet in de voorwerpen en sieraden, maar er zijn ook voorwerpen van steen, edelsteen, aardewerk en textiel, alles, door het droge klimaat, prachtig geconserveerd.

Al met al een prima dag, ook al is Lima niet echt een van de must see places, maar wel een goede plek om de reis te starten. ‘s Avonds heerlijk gegeten op het dakterras van het hotel en onze eerste pisco sour gedronken. Volgens de Peruanen is de pisco sour in Peru veel beter dan die in Chili (sorry Beto). Voor de wijenen is het omgekeerd. Er is enige rivaliteit tussen de beide buurlanden. Morgenochtend vroeg op, want dan vliegen we naar Iquitos in het noorden van Peru. Daar gaan wij aan boord van de Aria Amazon, een riviercruise schip dat de komende dagen ons thuis is in het regenwoud van de Amazonee. Het zou zo maar kunnen dat we komende dagen geen of slecht bereik hebben, dan melden we ons pas op de 22ste weer, wanneer we in Arequipa, in het zuiden zijn.