Dag 9 - Arequipa

23 december 2023 - Arequipa, Peru

Vanochtend rustig ontbeten is een fijne atmosfeer, met rustige (kerk?) muziek op de achtergrond. Het is tenslotte een klooster. Deze keer eens geen ontbijtbuffet, maar gewoon aan tafel geserveerd. Prima.

Om 9:00 uur hadden we afgesproken met Millie, onze gids voor de komende paar dagen en chauffeur Jaime. In de wijk Yanahuara hadden we mooi zicht op de omringende vulkanen. De vulkanen zijn actief, maar niet met grote uitbarstingen (hopen we). Overigens was er hier eergisteren wel een aardbeving, dus we zijn gewaarschuwd. Het feit dat ‘ons klooster’ al een paar eeuwen aan aardbevingen heeft overleefd, schept vertrouwen. Maar toch… Die bergen lijken eigenlijk niet zo heel hoog, maar zijn 5 en 6 duizend meter hoog. Wellicht een vertekend beeld doordat we zelf al op hoogte zitten.

Carmen Alto is een leuk plein met palmbomen, een mooie oude kerk en omgeven door stenen poorten en met mooie uitzichten. Sowieso is Arequipa heel anders dan we tot nu toe hebben gezien. Schilderachtige smalle straatjes, nette huizen, bougainville en dat alles bij een lekkere temperatuur. Heel aangenaam.

Daarna hebben we het Monasterio D Santa Catalina bezocht. Gesticht in 1579 en echt een enorm complex dat supergoed bewaard is gebleven. Een stad binnen een stad. In de hoogtij dagen van het klooster woonde er 500 nonnen; nu nog 14. Initieel leefde de nonnen in eenzaamheid, later mochten zij gezamenlijk eten. Er was een strakke hiërarchie. De nonnen van de rijke families, hadden een bruidsschat meegekregen, droegen een zwarte kap en waren voorbestemd voor de belangrijke posities binnen het klooster. De overige nonnen (met witte kap) waren feitelijk hun bedienden.

Plaza de Armas is, zoals eigenlijk in alle Zuid Amerikaanse steden, het centrale plein met de kathedraal en andere belangrijke gebouwen en op dit moment rijk versierd met kerstdecoraties. In dit land kom je er niet onderuit de nodige kerken te bezoeken, maar La Compania de Jesus kerk had echt een prachtig decoreerde koepel. Heel bijzonder. Overigens zijn de kerststallen in de kerken zeer omvangrijk en hebben sommige stallen met een ezel, een kribbe en Jozef en Maria meer weg van een dorp.

Na een heerlijke lunch in het hotel en nog een ommetje hebben we de middag een beetje gerelaxt. Morgen hebben we een lange rit naar Colca Canyon en gaan we echt de Andes in. Op naar de natuur.

1. Jolanda:
    24 december 2023
    Leuk weer al jullie reisverhalen te lezen!
    Gezien de hoge ligging even een vraagje: is dat te doen, of merk je dat echt al daar?
    Mooie feestdagen!
  2. Margret Henderson:
    24 december 2023
    We zitten nu nog ‘maar’ op 2250 meter en merken er niets van. Vandaag gaan we naar 3900 meter, dus even afwachten. We hebben pillen voor wanneer we klachten zouden krijgen.
  3. Jolanda:
    24 december 2023
    Ah! Dank voor je reactie!